Alla inlägg under oktober 2009

Av Gustav Eriksson - 24 oktober 2009 14:06

Knappt en timme kvar till vigsel. Jag undrar vad det blir för musik denna gång. Det är ju jag som skall spela så i och för sig kan jag ju bestämma själv men brudparen brukar uppskatta när man följer deras önskamål. På sätt och vis vore det ju bra om de infann sig nu, eller om åtminstone något värdpar eller någon svärmor dök upp med ett litet program i handen, om de nu har ett program. Annars får de väl vissla lite tyst längst bak i kyrkan så får jag gissa...


Värre har man ju varit med om. Som när min gode vän T ringde från tåget någonstans uti ingemansland med budskapet att förseningen var så svår att han inte skulle hinna till den begravning han skulle spela på. Eftersom jag bodde granne med kapellet var det ju lämpligt att jag trädde in i hans ställe. Dilemmat var att ett stycke skulle framföras som vare sig jag eller T hade hört. Det fanns visserligen en not, men den var på samma försenade tåg. Vad göra? T fick läsa, och jag fick skriva. "Ettstrukna G, punkterad halvnot till ett C-dur ackord..." osv. hela stycket igenom. Sedan sjöng jag för T vad jag hade skrivit. Vi enades om att den manuella överföringen hade lyckats och begravningen avspelades utan några klagomål.


Återstår att se vad dagens vigsel bjuder på för äventyr!

Av Gustav Eriksson - 24 oktober 2009 08:35

Väskan är packad för ytterligare en Sverigetur. Det har blivit fler än jag tänkte mig. Kanske blev det lite för lite sömn. Tvätten, bland annat sofföverdrag och andra avancerade tvättplagg, måste hämtas upp från torkrummet i gryningen. Matsäck till hemresan skulle bredas och skjortor strykas. Ändå är jag klar trettio minuter före avgångstid.


De som känner mig vet att jag inte sällan är ute i sista minuten. Det de inte vet är att jag ofta har gott om tid innan själva stressen infinner sig. Själva tidsberäkningen är inte problemet utan att jag skjuter upp den där sista detaljen som att placera plånboken i jackfickan. Så, när jag har njutit mina trettio minuters lugn och ro och bara skall ta jackan och gå slår det mig: "Var är plånboken?" Det är i då det obegripliga inträffar. Den är försvunnen. Medan jag vilade mig i trettio minuter, tog en osynlig person (troligen Murphy) sig in i lägenheten, flyttade min plånbok från dess ursprungliga plats (som varierar allt för mycket) till en ny otrolig adress, kylskåpets mjölkhylla eller under mattan i hallen. Förutseende som jag är har jag därför tagit fram plånboken i god tid denna gång. Men var är nycklarna...?


Trevlig helg!

Av Gustav Eriksson - 23 oktober 2009 21:27

Ikväll tänkte jag stillsamt inviga min blogg. Belysningen är dimrad och klockan på hyllan vid sidan om mig tickar hemtrevligt. Jag har haft två sköna lediga dagar utan plikter. Kanske borde jag åkt hem till Göteborg och studerat, men en sverigeresa per vecka får räcka. Systersonen Emanuels dop i Årstad på söndag blir en höjdpunkt. Samtidigt känns det fint att få träffa familjen och dela sorgen efter farbror Bo som hastigt dog i förrgår.

 

Studierna hoppas jag få till ändå. Jag är inne på sista året i fyraåriga kyrkomusikerprogrammet. Studierna föregår i Göteborg vilket problematiserar mina möjligheter till god närvaro. Utöver individuella lektioner i sång och orgel har jag en del mindre kurser att tenta av under läsåret -09/-10. Lyckas jag med detta har jag min examen till våren. Då är jag dessutom 30 år och får väl betraktas som vuxen.

 

Efter fyra månader på mitt nya jobb som kyrkomusiker i Svenska Margaretaförsamlingen i Oslo måste jag säga att jag trivs utmärkt bra. Jag har duktiga körer i olika genrer, fina instrument och ett trevligt arbetslag. Att lägenhet och lunch ingår gör ju inte saken sämre med tanke på det höga kostnadsläget i landet. Dessutom har jag tecknat medlemsskap på GOLD:s gym där frukost ingår i månadsavgiften. Fattas bara någon som bjuder på middag. Kanske kan jag byta pianomusik på någon restaurang mot gratis kvällsmat. Vardagen skall inrättas så bekväm som möjligt.

 

Vad gör du på din fritid? Den frågan får man ofta när man skall presentera sig i olika sammanhang. För att vara musiker lyssnar jag väldigt lite på musik när jag är ledig. Nu har jag haft fritid i fyrtioåtta timmar och kan konstatera att jag lyssnat på kyrkomötet via webben, sett på statsrådsutfrågningen på svensk TV, följt IFK Götborg i allsvenskan, lagat mat och skissat på en Belgienresa. Det är några inslag som representerar mina intressen. Egentligen skulle jag ha varit i en idrottshall på Nordberg och spelat innomhusfotboll också men det krockade med IFK:s match.

 

Något trevande och alldeles självupptagen är jag ändå igång med mitt bloggande. Det skall bli spännande att fortsätta och jag är nyfiken på om någon kommer att läsa. God afton!

Tidigare månad - Senare månad

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards