Alla inlägg den 2 november 2009

Av Gustav Eriksson - 2 november 2009 23:14

Jag är en smula förundrad av antalet besökare på min blogg. Inte minst med tanke på hur lite jag skrivit de senaste dagarna. I normala fall hade jag skyllt på hur mycket jag har haft att göra och att jag därför inte orkat skriva men sanningen är att veckan som gick varit väldigt lugn och skön. Jag har nu haft sovmorgon varje dag sedan i torsdags, låt vara att jag jobbat flera kvällar.

 

I lördags hade vi Minnesgudstjänst i Svenska Margaretakyrkan där jag jobbar. Den inleddes med Arvo Pärts "Spiegel im Spiegel" i version för cello och piano. Ett fantastiskt stycke musik i all sin enkelhet. Kammarkören följde upp med Taveners vackra "Funeral Ikos" och Duruflés "Ubi Caritas". Något senare i gudstjänsten framförde kören samme Pärts "the Beatitudes". Repetitiones osäkerheter var borta och stycket klingade vackert i kyrkans fina akustik. Pärt lär ha svarat på en av otaliga frågor beträffande hans radikalt förändrade tonspråk: "Jag fann att man inte kan läka sår med taggtråd." Minnesgudstjänsten avslutades med "Nimrod" av Elgar i transkription för orgel.

 

Det har ju blivit en del resor för mig sedan jag flyttade till Oslo. Om man åker buss eller tåg mellan Oslo och Göteborg får man räkna med 3-4 timmars restid. Därför är det inte konstigt att många har med sig matsäck. Däremot kan man undra hur hänsynsfullt det är att ta med sig en Big Mac & Co, eller en hel special med räksallad, eller varför inte välkryddad thaimat vars feta ångor smörjer in alla bussens textilier med doften av kokosmjölk. På samma sätt som man inte tar av sig barfota på bussen, efter en lång het sommardag med skoskav, tar man förstås inte med sig mat vars doft tar hela kupén/bussen i besittning. Är det inte självklart så säg?

 

Nu skall jag avsluta innan måndag blir tisdag. Idag har snön fallit över Oslo och från balkongen ser jag hur det vitnat på bergstopparna. Inte ens en månad kvar till advent. Har Norge vörtbröd? I lurarna är det julmusik. Luciakonserterna måste ju förberedas. God kväll och en riktigt god jul!

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards