Alla inlägg den 3 november 2009

Av Gustav Eriksson - 3 november 2009 09:14

Till min stora belåtenhet fann jag igår ZOEGAs skånerost på hyllan i REMA 1000. Jag brukar ju rosta själv men tillgången på orostade bönor i Oslo verkar närmast obefintlig. Helst hade jag köpt en god lagrad ost också, men det fanns inte. Norge är ett fantastiskt land. Härliga människor och underbar natur men jag ställer mig frågande till landets matkultur. Nationalrätten är en grynboll, lunchen består endast av smörgås och till vardags äter man sådant som fiskekaker, skivor av något som har fiskbullens konsistens men inte dess sälta och egentligen helt saknar smak. När vi i Sverige äter söndagsmiddag är norrmännen på tur och äter således nistepakka. Smörgås igen.

 

Frågan är om norrmän vill ha smak. Missförstå mig rätt. Kaffet smakar mindre och bryggs svagare, osten lagras helst inte och förutom fiskekaker finns även köttkaker och det är fortfarande inte frågan om någon färs om någon trodde det. Jag skulle kunna rapa upp fler exempel men måste nu skynda till mitt norsk-svenska jobb som jag trivs utmärkt med. (Men vi borde byta ut Löfbergs lila mot något av högre kvalitet...)

 

God dag

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards